2011. október 10., hétfő

Töklekvár - variációk

Ez a bejegyzés két régebbi "alkotásomat" jegyzi...
Lekvárfőző időszakban érdekesebbnél érdekesebb alapanyagokból annál is érdekesebb végeredménnyel jelentek meg lekvárcsodák! Mivel az idei az első lekvárszezonom, így én is érdeklődve hallgattam, olvastam ezeket és volt ami felkeltette annyira az érdeklődésemet, hogy neki is láttam, és készítettem én is néhány finomságot. lásd itt a kísérletezésimet...
Ilyen különleges lekvár a mostani is, főleg, hogy az alapanyag megnevezése után a laikusok kerekedő szemekkel néznek vissza.....Ugyanis alapanyag a TÖK! Valahol régebben már olvastam erről, csak akkor még egyáltalán nem izgatott a lekvárkészítés...Emlékeim szerint a főzőtök jó alap ezeknek a "lekvároknak", mert felfőzés után semleges ízű, jó állagú (lekvár)pépet kapunk!!!
Én az első próbának 1 kg tököt (ez már a tiszta súly, lereszelve) annyi vízzel felengedtem, ami épp ellepi, és 2 db citromot karikára vágva adtam hozzá, ezt főzni kezdtem lassú tűzön. (kb. 30-40 perc, de figyelni kell) Ezután 15 dkg cukrot adtam hozzá, ezzel még egyszer átfőztem, de már nem sokáig, mert akkor visszaenged, és túl folyós lesz, nem lekvár!
Ekkor jöhet az ízesítés!!! most épp a forraltbor fűszerkeverékkel kezdtem, ami igencsak bevált!
Érdekes, finom ízt kölcsönöz a semmitmondó - bocsi, semleges - ízű töknek.
Én bátran benne hagytam egy üvegben a citromkarikákban - ha már kísérlet, akkor legyen kísérlet!
Ebből a mennyiségből 3 kis üveg (370ml) lett.



Már bontottunk egy üveggel, mert kíváncsiak voltunk a kísérlet eredményére....
Elég nyami lett, ismételni fogom jövőre!!! de akár még a tökszezonban is van rá mód....
Az íze miatt ajánlom simán kenyérre, lekváros kenyérnek - főleg, aki szereti a pikáns, citromos ízeket!, valamint a téli finom sültek mellé (kacsa, liba, pulyka, marha) is kiváló kiegészítő lehet!
Bátran próbálkozzatok, még lehet kapni tököt....


Ahogy felbátorodtam, és ismétlésre adtam fejem, mert izgatott az a fránya "semleges ízű tök" vadítása!!! Ezért beszereztem egy újabb adag főzőtököt, szintén lereszeltem és feltettem ugyanúgy, mint azt előzőekben már leírtam....és akkor jött az ízesítés.....Ekkor ötletelve (nem nagy fantáziára volt szükség, igaz?) jött a mézeskalács fűszer....



Ennek a kreálmányomnak is nagy sikere volt a családom körében. Bár elsőre a "megjelenése" kissé bizarr, de az íze kárpótol mindenkit aki bátorkodik és elkészíti ezt a lekvárt!
(a rajzocska Mézike akart lenni - máskor sikerülni szokott elsőre lerajzolni....)  




Megsúgom, itt a sütőtök szezon.....jönnek az újabb furcsa-finomságok!




1 megjegyzés: