2012. augusztus 1., szerda

Zserbó - újragondolva


Ezt a receptet már jó régen találtam egy kedvenc bloggeremnél, ott "zserbó apróban" néven szerepelt. Akkor elmentettem, és karácsonykor próbáltam ki , az aprósütemények között szerepelt, nem kis sikerrel! Gondoltam is, hogy most nemcsak megfogadom, hanem be is tartom, hogy ezeket a "karácsonykor jól fogy és szeretjük" sütiket év közben is elkészítem.... No most eleget tettem ennek a fogadalmamnak, ugyanis ha már akkor nagy sikere volt, most ismételtem. 
Az apropóját pedig az adta, hogy elkészültek a friss kajszilekvárok! Márpedig ehhez a sütihez - a zserbóhoz - dukál a finom kajszilekvár, igaz!?
Elővettem hát a receptet......

Hozzávalók:

a tésztához:
30 dkg liszt
20 dkg vaj
1,5-2 kanál tejföl,ha a tészta igényli
15 dkg porcukor
1 kk vanília kivonat
1 pici só

a töltelékhez:
7-10 dkg darált dió
2-3 ek kajszi lekvár

tetejére:
csoki olvasztva


A tészta hozzávalóit összedolgoztam a "szokásos" linzertészta szerint, vagyis aprítógépbe tettem a lisztet és a vajat, az összemorzsolta és hozzáadtam a porcukrot, vaníliát és ezzel még átforgattam, majd kivettem a gépből és összegyúrtam, gombócot, vagy rudat formáltam belőle, folpackba csomagolva ment a hűtőbe minimum 1 órára - de lehet egy éjszaka is! 
Ha már kipihente magát a tészta, akkor kivesszük és a karikázzuk, azokból meg golyókat forgatunk a kezünkkel és sütőpapíros tepsibe sorakoztatjuk szépen egymás mellé ezeket. lenyomjuk egy pohár tetejével mindegyiket (de nem kell ellapítani teljesen!) és fogunk egy pezsgős üveg kupakját és mindegyik közepébe mélyedést nyomunk vele. Ezzel sikerült azt a méretű "krátert" kialakítani, amibe a megfelelő mennyiségű töltelék belefért. 












A töltelék elkészítése sem kíván különösebb gyakorlottságot. A darált diót a lekvárral elkeverjük és már kész is! No mondtam, ugye! 
Egy krémszerű állagra kell törekedni, így az arányokat lehet változtatni, ízlés szerint, ki diósabban, ki lekvárosabban szereti a "zserbót".
Ebből a töltelékből a mélyedésekbe kanalazunk kis kávéskanállal és mehetnek az előmelegített 180C-os sütőbe 15-20 percre.

Amikor megsült, hűlni hagyjuk. Közben felolvasztjuk a csokoládét és szépen, vékony csíkokkal rácsorgatjuk a tetejükre. Célszerű ezt a tepsiben végezni, mert ott akkor a papírra csoroghat a felesleg.....
Hagyni kell a csokoládét megdermedni és csak ezután szedjük ki a sütifalatkákat. 
Dobozban sokáig eláll(na).

Karácsonyi sütik 2011. zserbó apróban




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése