2011. november 30., szerda

Keménytarhonya


A blog indulása óta bennem van, hogy ezt az ételt megosszam veletek! Mégpedig, mert nagyon hazai...
Nálunk otthon ez a keménytarhonya, máshol lehet pásztortarhonya, öregtarhonya, aratótarhonya .... és ki tudja még ki hogy ismeri. 

Az én szívemnek különösen kedves ez az étel, hisz maga a tarhonya is az alföldhöz köthető ételféleség, kifejezetten hugarikumnak számít, és nem keverendő össze a férfiak által katonaságnál megutáltatott, "úttörőgombóc"-ként elhíresült gépi förmedvénnyel!!! 
Gyerekkoromban csak a menzán ismertem a marhapörkölt köreteként adott fent említett tésztaételt, és nem is volt a kedvencem. Viszont otthon mindig a házi változatot fogyasztottuk. Drága Kismamikám még készített ilyet, anyukám már a piacon vette a házi tésztát árusító néniktől. Mikor elkerültem otthonról akkor ha hazamentem, vagy látogatóba érkezett valaki, mindig hoztak nekem pár csomaggal, mert itt nem találtam akkor még olyat ami felér az otthoni tarhonyával. Aztán telt az idő, és ritkábban jártam haza....ezért fel kellett fedeznem itthon is az otthoni alapanyagokat. Meg is találtam a "gazdaságos" áruházban, ami leginkább megközelíti a házi gyártású tarhonyát. 

Ha valaki érdekel még a téma, egy kis tarhonya történelem.

Mint említettem már, jöttek hozzám a barátnőim mézeskalácsot sütni....akkor készült a burgonya-krémleves pirított gombával. az ún. másodikfélének szántam ezt a hozzám különösen közelálló egytálételt. 
Otthon sokszor készült, aminek egyszerű okai voltak: nagyon-nagyon gyorsan elkészíthető étel, olcsó és nálunk mindenki szerette. Így ha anyukám hirtelen kellett készítsen valamit ebédre vagy vacsorára, akkor sokszor kerül ez a pásztorok eledele az asztalunkra. Az én asztalomra is sűrűn kerül a fenti okok miatt is, és főleg nyáron, amikor valahogy kevesebb kedvünk van a szauna-konyhában lenni....


De tényleg többet beszélek már róla, mint amennyi ideig az elkészítése tart!

Vegyük alapul, hogy van otthon házi készítésű tarhonyánk - ha nincs akkor a már említett "gazdaságos" áruház zöld csomagolású változatát ajánlom. Ebből egy 250 gr. változat 2-3 főnek bőven elég. 
Ha gazdagon készítjük, akkor szalonnakockát teszünk a lábosba és kisütjük, (a szalonna elhagyható, akkor olajat használunk) erre szórjuk a száraz tarhonyát és pirítjuk, ha már szép aranyszínű, akkor megszórjuk pirospaprikával, és felöntjük annyi vízzel, ami bőven ellepi. Hozzáteszünk még vékony apró kockára vágott burgonyát és egy fej hagymát gerezdekre vágva. Mehet bele pár karika füstölt kolbász is, de ez elhagyható - akkor akár böjt idején is fogyasztható. 
Rövid ideig főzzük, szinte duplájára, triplájára dagad. Ha szükséges a vizet pótoljuk, de óvatosan, nehogy eláztassuk a tarhonyát! 
A pirítástól kezdve kb. 30-35 perc telt el, és már kész is!

Házi  savanyúsággal a legfinomabb!....no jó, nyáron kovászos ubival!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése