2011. december 19., hétfő

Marcipános-fahéjas briós


A briós a tutttttiiii!!!! Ha már nagyon szenvedek, hogy mi legyen, aminek nekilátok , akkor mindig ez a vége - ha engem kérdeztek! Gyerekkorom egyik kedvenc péksüteménye volt (akkor még nem is volt százával a választék ám!) így könnyebb volt a választás is..... Aztán teltek az évek, szaporodtak a péksütemények választékban az üzletekben, pékségekben. Mindig megörültem, mikor olyan "régi", jó kinézetű brióssal találkoztam valamelyik üzlet kínálatában...aztán eddig tartott az örömem!!! Ugyanis csak a kinézete emlékeztetett a régi gyerekkori ízre, amit azután tapasztaltam mindig fancsali képpel társult csalódottság volt!!! Azóta sem értem, hogy miért kell ezekbe az egyszerű péksüteményekbe azokat a számomra borzasztó ízpótlókat belekeverni???? 
Tehát ezért van az, hogy mióta felfedeztem Limaránál az ő briósát, azóta nincs kegyelem a környezetemnek.... Ugyanis az a birós AZ A BRIÓS !

Ennek a briósnak pedig az a története, hogy megint süthetnékem volt....ergo: briós lesz a vége! Igen ám, de milyen briós legyen? Mazsolás az már biztos - mert hát a magam kedvére csinálom. 

Aztán valamikor pár napja próbálkoztam a szaloncukor készítéssel.....azt a hagyományos fondantos változatot szerettem volna elkészíteni elsőnek - és utolsónak is! - mert valahogy nem jött be nekem!!! Konkrétan elrontottam úgy ahogy kell....mert nem lett belőle se fondant sem más! Viszont a cukrot már félig elkészítettem, belekerült egy kis darált mandula is....hát ne menjen már kárba!!! Így eltettem egy jól záródó dobozba, jó lesz az majd valamire..... No mos lett jó!!! Ezzel ez a briós kicsit marcipános ízt kapott....de hogy fokozzuk az élvezetet, ment még hozzá fahéj is...no meg az elmaradhatatlan nagy mennyiségű mazsola (mit csináljak imádom így!!)

Az alaptészta persze a szokásos:
50 dkg liszt
7 dkg cukor (nekem ez most az 'elrontott' mandulás fondant)
2,3 dl tej,
2,5 dkg élesztő
1 tojás
1 tojás sárgája
0,5 dl olaj
1 marék mazsola (opcionális)

Szokásos módon összeállítjuk a hozzávalókból a kenyérsütőbe a tésztát és hagyjuk a gépet dolgozni.....aztán kelesztjük a briósnak valót. 
Ha kész a tészta, 8-10 gombócra osztjuk (attól függően, hogy kisebb vagy nagyobb briósokat szeretnénk), és oválisra nyújtjuk és most töltjük fahéjjal, és a briósnak megfelelő módon csigára hajtjuk.
Kelesztjük még legalább 15-20 percet, közben bemelegítjük a sütőt 180C-ra.

megkenjük olvasztott vajjal, megszórjuk bőven fahéjjal és összecsípjük...

feltekerjük a csigát...

sütőpapíros tepsibe ültetjük, megkenjük tojással, megszórjuk kristálycukorral...
Ha az összecsípett szélet hagyjuk kívülre, akkor olyan lesz a briós, mint egy rózsapogácsa...

Mondjuk, ha ezzel jár az elrontott fondant, akkor máskor is nekiállok kísérletezni!!!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése